انتخابات

امروز خبری مبنی بر انتصاب نخست وزیر هلند به عنوان دبیر کل جدید سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در رسانه های هلندی منتشر شد، خبری که با واکنش سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) رو به رو شد.

نگاهی به روابط هلند و روسیه/ آیا انتخاب نخست وزیر هلند به عنوان دبیرکل ناتو نگاه ناتو را به روسیه تغییر می دهد؟

به گزارش قدس آنلاین، ساعتی پیش دیمیتری پسکوف چهارشنبه در نشست خبری سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) در واکنش به انتخاب دبیرکل آتی ناتو اعلام کرد: فعالیت مارک ریوت نخست وزیر هلند به این سمت، بعید است که خط خصمانه پیمان آتلانتیک شمالی را در قبال مسکو تغییر دهد، رویکرد این اتئلاف هم ‌اکنون تحمیل شکست استراتژیک به روسیه است، مسکو این سیاست را خصمانه می داند.

این در حالی است که ریاست استولتنبرگ بر ناتو اول اکتبر (۱۰ مهر) پایان می یابد. وی در سال ۲۰۱۴ اندکی بعد از الحاق کریمه به اوکراین، به عنوان دبیر کل ناتو انتخاب شد.

بعد از این که روته اعلام کرد که علاقه مند به تصدی این کرسی است، اعضای کلیدی ناتو از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان از آن حمایت کردند.

بنا بر این گزارش، برخی دیگر از اعضای ناتو به ویژه از میان کشورهای شرق ناتو مخالف آن بودند و چنین استدلال می کردند که پست دبیرکلی ناتو باید برای اولین بار به فردی از منطقه آنها واگذار شود. با این حال آنها درنهایت از روته که منتقد شدید ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و متحد سرسخت اوکراین است، حمایت کردند.

نگاهی به روابط هلند و روسیه

به نظر می رسد این دو کشور روابط خوبی با هم ندارند، روابط روسیه و هلند از سال ۲۰۱۴ و پس از سرنگونی یک فروند هواپیمای مسافربری مالزی که از هلند عازم به سمت کوالالامپور مالزی در حرکت بود و بر فراز منطقه ای در شرق اوکراین سرنگون شد پرتنش شده است و هلند روسیه را در سرنگونی این هواپیما مسئول می داند.

گفتنی است؛ هواپیمای مسافربری بویینگ مالزی روز ۱۷ جولای ۲۰۱۴ از مقصد آمستردام هلند هنگامی که از فراز شرق اوکراین و بخش تحت اختیار جدایی طلبان حامی روسیه عبور می کرد، بر فراز آسمان هدف حمله موشکی قرار گرفت که در اثر آن تمام سرنشینان و خدمه پرواز کشته شدند.

از سال ۲۰۱۴ به این طرف روسیه و هلند چشم دیدن هم را نداشرند، آن طور که خبرگزاری های رسمی هلند گزارش داده اند سال گذشته آمستردام مدعی شد که روسیه پیش ‌تر تلاش کرده است تا در تاسیسات زیربنایی هلند در دریای شمال دست به خرابکاری بزند.

ژنرال یان سوئیلنز، رئیس سازمان اطلاعات نظامی هلند در جریان یک کنفرانس خبری مدعی شد که یک کشتی روسی به تازگی هنگام تلاش برای نقشه‌ برداری و موقعیت سنجی از زیرساخت ‌های انرژی در یک مزرعه تولید انرژی بادی در دریای شمال شناسایی و رهگیری شده است.

وی افزود: قبل از آنکه هر گونه تلاش خرابکارانه ‌ای با موفقیت انجام شود این کشتی توسط یگان‌ های نیروی دریایی هلند و گارد ساحلی از دریای شمال به بیرون اسکورت شد.

از سوی دیگر در جریان جنگ میان روسیه و اوکراین، هلند طرف اوکراین را گرفت و حتی دولت هلند در رسانه های خود اعلام کرد که ۱۸ جت جنگنده «اف-۱۶» را برای کمک به نبرد اوکراین در برابر تهاجمات روسیه، به این کشور تحویل خواهد داد.

حدود ۴ سال قبل روسیه به نشانه اعتراض به جاسوسی از وابسته نظامی سفارت این کشور در هلند، کاردار سفارت هلند در مسکو را احضار کرد.

وزارت امور خارجه روسیه همان زمان در بیانیه ای اعلام کرد: دومینیک بکر کولینگ کاردار سفارت هلند در مسکو به وزارت امور خارجه روسیه احضار شد و در ارتباط با دستگاه استراق سمع در خودرو وابسته نظامی روسیه در هلند مراتب اعتراض مسکو به وی ابلاغ شد.

در بیانیه آمده است: به دیپلمات هلندی گوشزد شد که باید تدابیری برای جلوگیری از تکرار این گونه حوادث که مغایر با مفاد کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک است، به کار گرفته شود.

طرف روسی خاطرنشان کرد که این گونه اقدامات غیردوستانه روابط دوجانبه را که بدون آن هم تنش آلود است پیچیده تر می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.